Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych

Najpóźniej w 2020 r. strony internetowe i serwisy administracji rządowej i samorządowej mają osiągnąć tzw. pełną dostępność. Dziś połowa witryn internetowych administracji publicznej jest niedostępna dla osób z różnymi niepełnosprawnościami i dysfunkcjami.

Z treścią ustawy można zapoznać się klikając tutaj

W ramach projektu ustawy dostępność należy rozumieć jako zasady i techniki, jakie powinno się stosować przy projektowaniu, tworzeniu, utrzymywaniu i aktualizowaniu stron internetowych oraz aplikacji mobilnych, tak by były one bardziej przystępne dla użytkowników.

W Polsce żyje niemal 5 mln osób niepełnosprawnych, co stanowi ponad 12 proc. ludności. Rozwiązania zawarte w projekcie obejmą także ułatwienia dla osób starszych, osób z dysfunkcjami, takimi jak dysgrafia czy dysleksja. Niedostępność stron to także wyzwanie dla osób kontuzjowanych.

Projekt obejmie wszystkie organy publiczne posiadające strony internetowe lub aplikacje mobilne, w tym podmioty nieobjęte tzw. Krajowymi Ramami Interoperacyjności: podmioty tworzone przez samorządy (wodociągi, parki technologiczne, etc.), strony Senatu, Sejmu oraz Kancelarii Prezydenta.

Najważniejsze założenia:

Czytaj dalej

  • Wdrożenie tzw. jednolitego standardu zapewnianiającego dostępności dla wszystkich organów publicznych (w poszerzonym zakresie niż do tej pory);
  • Wdrożenie zasady alternatywnego dostępu – zakłada się, że najważniejsza jest informacja niesiona przez publikowany dokument, a nie sam dokument, dlatego dla niedostępnych plików obywatel będzie miał prawo zadzwonić lub wysłać mail i poprosić o jego przeczytanie;
  • Wdrożenie zasady priorytetów dostępności – bezwzględnie dostępne muszą być te informacje, które niosą za sobą skutki prawne – urząd powinien je uczynić dostępnymi w pierwszej kolejności;
  • Wdrożenie zasady informacji zwrotnej – obywatel, kontaktując się z urzędem z wnioskiem o przekazanie informacji niesionych przez niedostępny dokument, informuje tym samym urząd, że ten dokument jest dla niego ważny. Zakłada się, że przez taki mechanizm urząd zyska świadomość istoty sprawy
    i zamieni ten i inne dokumenty na ich dostępne wersje;
  • Stworzenie przestrzeni dla autorefleksji – pierwszy krok dla urzędu
    w realizacji obowiązku zapewnienia dostępności, to utworzenie deklaracji dostępności  – strony internetowej, która stanowi przewodnik dla osoby niepełnosprawnej, ułatwiający poruszanie się po witrynie urzędu;
  • Wdrożenie zasady dostępu do wszystkich informacji publikowanych przez urząd  – np., podmiot publikujący treści na mediach społecznościowych, które nie dostarczają technicznej możliwości do zapewnienia dostępności, będzie musiał opublikować kopię tych informacji na swojej stronie internetowej;
  • Wdrożenie procedury monitoringu realizacji przepisów ustawy i kar za niewywiązane się z obowiązku ustawy.

W projekcie przewidziano następujące kary:

  • 10 tys. zł kary na organ, który uporczywie unika zapewnienia dostępności;
  • 5 tys. zł kary za nieopublikowanie oświadczenia o dostępności;
  • 5 tys. zł kary za nieopublikowanie w formie dostępnej podstawowych informacji, które muszą zawsze i bezwzględnie być dostępne;

We wszystkich przypadkach organ otrzyma powiadomienie i wezwanie do naprawy, zanim zapadnie decyzja o karach.

Projekt ustawy wpisuje się w szersze działanie rządu jakim jest program Dostępność Plus., a także dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego.

Dyrektywa nakazuje zwiększenie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych w oparciu o wspólne wymogi dostępności dla osób z ograniczeniami funkcjonalnymi. Takie osoby to m.in. osoby niewidome i słabowidzące, osoby głuche
i słabosłyszące, czy osoby mające trudności w komunikowaniu się z otoczeniem, ale również osoby starsze.

Przyjęcie jednolitych wymagań powinno poprawić konkurencyjność firm zajmujących się programowaniem i projektowaniem stron internetowych lub aplikacji mobilnych, a także zmniejszyć koszty ponoszone przez sektor publiczny związane z zapewnieniem dostępności cyfrowej stron internetowych lub aplikacji mobilnych. W efekcie, obywatele skorzystają na szerszym dostępie do informacji prezentowanych przez sektor publiczny, co z kolei bezpośrednio przyczyni się do łatwiejszego korzystania z przysługujących im praw.

Nowe prawo ma wejść w życie 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach, tak, aby urzędy miały czas na dostosowanie stron internetowych i aplikacji mobilnych.

Interesująca inicjatywa z obszaru zaangażowania społecznego firmy CEMEX. Ruszył nabór do „Fabryki pomysłów”

Wystartował konkurs dla organizacji pozarządowych i szkół Fundacji Cemex „Budujemy Przyszłość”.

Od 10 lat Fundacja CEMEX „Budujemy Przyszłość” – dzięki konkursowi „Fabryka Pomysłów” – wspiera organizacje pozarządowe i szkoły w realizowaniu projektów społecznych w miejscowościach, w których CEMEX prowadzi działalność biznesową. Kolejny nabór projektów potrwa do 1 marca.

Czytaj dalej

W tegorocznej edycji konkursu można zgłosić projekty, które tematycznie wpisują się w przynajmniej jeden ze zdefiniowanych obszarów: Edukacja, Ekologia, Kultura, Programy obywatelskie, Sport, Projekty szkolne (dedykowane placówkom oświatowym).
Podejmowane w ramach projektu działania powinny przyczyniać się do m.in. wyrównywania szans edukacyjnych, wsparcia rozwoju edukacyjnego i poznawczego dzieci i młodzieży, zapobiegania degradacji środowiska naturalnego oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego, budowania świadomości ekologicznej społeczeństwa, wzrostu poziomu uczestnictwa w kulturze, zwiększania obywatelskiego zaangażowania społeczności lokalnych lub inicjowania narzędzi i metod upowszechniających sport i kulturę fizyczną oraz promocji zdrowego stylu życia.

O dotacje w wysokości 4 000 lub 8 000 złotych mogą ubiegać się organizacje o zasięgu lub znaczeniu regionalnym, zlokalizowane w miastach i gminach, w których CEMEX prowadzi działalność

Szczegółowa lista lokalizacji została wskazana w Regulaminie konkursu, dostępnym na stronie Fundacji https://www.budujemyprzyszlosc.org.pl. Tam też znajduje się elektroniczny formularz, służący do składania wniosków w konkursie.

Chcesz zapoznać się z Regulaminem konkursu, kliknij w ten link

Nie tylko organizacje pozarządowe, ale także szkoły i przedszkola, kluby sportowe, spółdzielnie socjalne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą składać wnioski w otwartym konkursie. Nabór projektów wystartował 4 lutego i potrwa do 1 marca. Dotychczas, w ramach 10 zrealizowanych edycji konkursu „Fabryka Pomysłów” granty przyznano 225 projektom, realizowanym w 45 lokalizacjach. Dzięki dofinansowaniu przyznanemu przez Fundację CEMEX „Budujemy Przyszłość” wiele organizacji mogło podjąć ważne dla lokalnych społeczności działania.

Design dla przedsiębiorców – Dostępność Plus

Społecznie odpowiedzialni przedsiębiorcy, którzy chcieliby zaprojektować i wprowadzić na rynek produkt/usługę której efektem będzie wdrożenie
przez firmę nowego, ulepszonego wyrobu lub usługi, nakierowaną na zaspokojenie specyficznych potrzeb osób z ograniczeniami funkcjonalnymi (fizycznymi i poznawczymi) i sfinansowanie niezbędnej inwestycji do jego wdrożenia, mają szansę na pozyskanie środków na tego rodzaju przedsięwzięcia.

logotyp PARP

Na co można przeznaczyć dofinansowanie?

  1. Na usługi dotyczące profesjonalnego procesu wzorniczego, w tym:
  • usługi audytu wzorniczego i otoczenia rynkowego
  • usługi przygotowania strategii opracowania nowego projektu wzorniczego
  • usługi prototypowania i testów, z wyłączeniem zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych służących zbudowaniu prototypu oraz jego przetestowania)
  • usługi doradcze w zakresie wdrożenia nowego lub ulepszonego produktu, z wyłączeniem usług doradczych, które mają charakter ciągły i okresowy, jak również związanych ze zwykłymi kosztami operacyjnymi przedsiębiorcy, takimi jak usługi doradztwa podatkowego, regularne usługi prawnicze lub reklama

2. Na realizację inwestycji, w tym:

  • zakup środków trwałych służących wdrożeniu nowego lub ulepszonego produktu
  • zakup patentów, licencji, know-how służących wdrożeniu nowego lub ulepszonego produktu

Więcej informacji na temat programu znaleźć można na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

LOGOTYP PARP

Rusza ogólnopolski konkurs wiedzy o CSR

Źródło: http://odpowiedzialnybiznes.pl/aktualno%C5%9Bci/co-ty-wiesz-o-csr-rusza-ogolnopolski-konkurs-wiedzy-o-csr/?fbclid=IwAR0KIKse0i6a9WEa4OAMMYwFh-rGBZ-1J6_4jnBtmj71sG08449PYLX1RgI

Rozpoczęła się 8. edycja Ogólnopolskiego Konkursu wiedzy o CSR organizowanego w ramach Ligi Odpowiedzialnego Biznesu. Uczniowie szkół średnich i studenci do 4 marca mogą wziąć udział w teście online. Na najlepszych czekają atrakcyjne nagrody – sprzęt elektroniczny, vouchery i publikacje na temat CSR.

W pierwszym etapie Ogólnopolskiego konkurs wiedzy o CSR na uczestników i uczestniczki czeka dziesięć pytań na tematy związane z CSR i zrównoważonym rozwojem. Aby wziąć udział w konkursie, należy do 4 marca rozwiązać test TUTAJ. Najlepsi uczestnicy i uczestniczki zakwalifikują się do etapu regionalnego, który odbędzie się na wybranych uczelniach w Polsce. Pięć najlepszych osób z II etapu weźmie udział w finale w Warszawie.

Udział w Ogólnopolskim Konkursie wiedzy o CSR stwarza młodym osobom okazję zarówno do poszerzenia wiedzy i  włączenia się w społeczność osób zainteresowanych tematyką społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju, jak i zdobycia atrakcyjnych nagród. Dodatkowym benefitem jest zwiększenie swoich szans na rynku pracy, który coraz bardziej ceni kompetencje w zakresie CSR  oraz udział w rozwoju odpowiedzialnego biznesu w Polsce – mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna i członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Przejdź do testu >>

Kto może wziąć udział w Konkursie CSR?

W Konkursie CSR może wziąć udział każdy/a student/ka, licealista/ka, klasy o dowolnym profilu czy dowolnym kierunku studiów I i II stopnia, który/a nie ukończył/a 26 roku życia. Liczy się chęć do zdobywania wiedzy z zakresu CSR.

Jakie korzyści daje udział w Konkursie CSR?

Konkurs CSR mobilizuje do lepszego zrozumienia idei CSR. Dotyczy on zagadnień teoretycznych jak i praktycznych – daje możliwość poznania dobrych praktyk z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu największych firm w Polsce. Na uczestników II etapu Konkursu CSR czekają certyfikaty potwierdzające ich wynik i udział. Z kolei na finalistów/ki czekają nagrody: sprzęt elektroniczny, vouchery, publikacje nt. CSR.

Harmonogram konkursu

I etap (4.02 – 04.03) test elektroniczny (on-line) na stronie odpowiedzialnybiznes.pl
Zawiera 10 pytań zamkniętych. Poprawne udzielenie odpowiedzi na 8 z nich (80%) gwarantuje przejście do II etapu pierwszym 400 osobom, które go rozwiążą. Pozostałe zakwalifikowane osoby zostaną zapisane na listę rezerwową. Informacja o dokładnym miejscu i godzinie rozpoczęcia II etapu zostanie przekazana drogą elektroniczną.

II etap (11 kwietnia)
Test, który składa się z pytań zamkniętych oraz otwartych. Etap ten odbędzie się na wybranych uczelniach w Polsce. Do drugiej części otwartej przechodzą tylko osoby, które osiągną najwyższe wyniki w części pierwszej –testowej.

Finał – rozstrzygnięcie (6 czerwca)
Do finału zostanie zakwalifikowanych 5 najlepszych osób z II etapu. Zadaniem finalistów/ek będzie zaprezentowanie przygotowanej przez siebie prezentacji na temat wybrany przez przedstawicieli Forum Odpowiedzialnego Biznesu – organizatora konkursu. Prezentacja odbywać się będzie przed Jury Konkursu CSR. Czas na przygotowanie się do finału będzie wynosił blisko 3 tygodnie.

Liga Odpowiedzialnego Biznesu to program edukacyjny Forum Odpowiedzialnego Biznesu budujący nowe kadry menedżerów i przedsiębiorców, animatorów społecznych, liderów zmian i przede wszystkim odpowiedzialnych ludzi. LOB tworzy grupa studentów i studentek – Ambasadorów i Ambasadorek CSR w lokalnych środowiskach. Poprzez różnorodne projekty realizowane przez organizacje w całej Polsce LOB dociera do osób i instytucji zainteresowanych poszerzaniem wiedzy z zakresu dobrych praktyk biznesowych.

Regulamin konkursu

Szczegółowy regulamin konkursu dostępny jest w pliku pdf.

NIK o dostępności przestrzeni publicznej dla osób starszych i niepełnosprawnych

Osoby starsze i niepełnosprawne wciąż mają kłopot z brakiem dostępności przestrzeni publicznej. Nie mogą swobodnie korzystać z muzeów, bibliotek, czy ośrodków kultury. Gminy rozpoznają ich potrzeby, ale problemem jest wdrażanie rozwiązań spełniających te potrzeby. Obowiązujące przepisy są bowiem często nieprecyzyjne lub wręcz dopuszczają rozwiązania niezgodne z zasadą dostępności. W konsekwencji obiekty zaprojektowane i wybudowane zgodne z prawem nie zawsze są dostępne dla osób starszych lub z niepełnosprawnościamiTymczasem statystyki pokazują, że wzrasta liczba osób z niepełnosprawnościami oraz w wieku powyżej 60 lat. Dlatego w ocenie Izby konieczne jest włączenie do polskiego ustawodawstwa zasady projektowania uniwersalnego.

 

 

Osoby starsze i niepełnosprawne wciąż mają kłopot z brakiem dostępności przestrzeni publicznej. Nie mogą swobodnie korzystać z muzeów, bibliotek, czy ośrodków kultury. Gminy rozpoznają ich potrzeby, ale problemem jest wdrażanie rozwiązań spełniających te potrzeby. Obowiązujące przepisy są bowiem często nieprecyzyjne lub wręcz dopuszczają rozwiązania niezgodne z zasadą dostępności. W konsekwencji obiekty zaprojektowane i wybudowane zgodne z prawem nie zawsze są dostępne dla osób starszych lub z niepełnosprawnościami. Tymczasem statystyki pokazują, że wzrasta liczba osób z niepełnosprawnościami oraz w wieku powyżej 60 lat. Dlatego w ocenie Izby konieczne jest włączenie do polskiego ustawodawstwa zasady projektowania uniwersalnego.

Dostępność pod lupą NIK
NIK podejmowała temat dostępności dla niepełnosprawnych już kilkakrotnie, np. sprawdzając jakość usług publicznych świadczonych osobom posługującym się językiem migowym (2014), dostępność komunikacji miejskiej (2013-2015), dostępność budynków użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnościami (2009-2012), czy dostosowanie stron internetowych do potrzeb tych osób (2012-2015). Wspólny wniosek z tych kontroli NIK to – pomimo podejmowanych działań – brak optymalnych rozwiązań, które realnie i na dużą skalę poprawiałyby jakość życia osób niepełnosprawnych w Polsce.

Czytaj dalej

Nowy raport NIK: jak uczelnie eliminują bariery dla niepełnosprawnych studentów

NIK o realizacji przez uczelnie niepełnosprawnym studentom i doktorantom warunków do studiowania i badań naukowych

 

logotyp Najwyższej Izby Kontroli

 

Sytuacja niepełnosprawnych studentów na polskich uczelniach w ostatnich latach poprawiła się, ale nadal nie jest idealna. W wielu miejscach wciąż występują bariery, które uniemożliwiają im funkcjonowanie na równi z osobami sprawnymi. Problemem są niedostosowane budynki uczelni, nieprzyjazne dla niepełnosprawnych rozwiązania techniczne oraz utrudnienia w dostępie do pełnej oferty dydaktycznej. Mimo tych braków, większość skontrolowanych uczelni nie wykorzystało w pełni środków przyznanych na bieżące wsparcie osób z niepełnosprawnościami.

Na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat znacznie wzrósł odsetek niepełnosprawnych studentów i doktorantów na uczelniach akademickich. Wskaźnik ten skoczył z 0,08 proc. w 1998 r. do blisko 2 proc. w 2015 r.

Czytaj dalej

se.pl: Warto zatrudnić osobę z niepełnosprawnością

zatrudnienie ON

Osoby niepełnosprawne to duża grupa potencjalnych pracowników, a ich zatrudnienie niesie ze sobą wymierne korzyści finansowe, społeczne i wizerunkowe. Doświadczenie pokazuje również, że to wydajni i zaangażowani pracownicy.

Osoby z niepełnosprawnością podejmują zatrudnienie w wielu branżach i na różnych stanowiskach. Pracują jako pracownicy biurowi, pracownicy produkcji, obsługi klienta, jako personel średniego szczebla, ale też jako wykwalifikowani specjaliści, eksperci w konkretnej dziedzinie (graficy, analitycy systemów, programiści) Dariusz Gosk, ekspert ds. rynku pracy, koordynator Agencji Zatrudnienia Fundacji Aktywizacja obala najczęstsze mity dotyczące zatrudniania osób z niepełnosprawnością.

Czytaj dalej

Narzędzia zarządzania strategicznym rozwojem społecznej odpowiedzialności uczelni – doświadczenia praktyka

dr Michał Mazur

Idea i praktyka społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (Corporate Social Responsibility, CSR) zyskuje coraz większe uznanie, coraz częściej instytucje, już nie tylko sektora biznesu, zaczynają interesować się zagadnieniem społecznej odpowiedzialności i zaczynają wykorzystywać jej narzędzia w swojej codziennej działalności. Zdarza się i tak, że przedsiębiorstwo wykorzystuje wiele narzędzi, które doradcy CSR zaliczają do narzędzi społecznej odpowiedzialności, zaś organizacja w takich kategoriach o nich nie myśli.

Przez wiele bowiem lat z CSR identyfikowano głównie wielkie, ogólnoświatowe korporacje. Od kilku lat daje się zaobserwować w Polsce coraz większe zainteresowanie zagadnieniem CSR w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, zaś wraz z inauguracją Normy ISO 26000 zaczęto mówić więcej i szerzej – nt temat społecznej odpowiedzialności, ale już nie biznesu lecz organizacji.

Czytaj dalej